کورش علیزاده (موتوتوریست)
یک کپیِ در حد !!!!
شخصا از موتور های سبک کروز خیلی متنفر بودم با خودم میگفتم مگه من پیر مردم که از این موتور ها سوار بشم؟؟ مدتها بود که فقط تریل سوار میشدم تا اینکه بابک دوستم از بوشهر اومد تهران و من به صورت خیلی اتفاقی سوار آونجر 220 شدم.
اولین چیزی که توجه شما رو روی موتور جلب میکنه نرم بودن موتور و طرز نشستن روی اون هست ، انگار رو مبل خونه اتون نشستید…دنده ها به طور خیلی نرم و بدون صدا جا میرن(حتی نرم تر از آکویلا و رگال) و هندلینگش نسبت به تریل خیلی بهتره.
حقیقتا” لذتی که در سواری موتور های کروز هست هیچ موتور دیگه ای نداره !!!! این اولین جمله ای بود که بعد از پیاده شدن از گوجه(اسم موتورمه) گفتم.
موتور سیکلت آونجر 220 سی سی یک کپی از برند معروف کاوازاکی المینیتور هست که تولیدش متوقف شده و امتیاز تولیدش رو شرکت هندی باجاج خریداری کرده. این شرکت جدیدا امتیاز مونتاژ شرکت اتریشی KTM رو هم گرفته و به نظر میرسه طی چند سال آینده به پیشرفت های خوبی برسه.
آونجر یا (تو ایران بهش میگن طرح هارلی) در دسته بندی انواع موتور ها در سبک کروز قرار میگیره که به خاطر راحتی در سبک نشستن طرفدارهای زیادی داره البته اگه دنبال خرید موتور سیکلت سبک کروز هستید باید قید جاده خاکی رو بزنید و به همون جاده آسفالت اکتفا کنید.
قبل از خوندن نقد باید بگم که بیشتر از یک سال هست آونجر دارم ۲۵.۰۰۰ کیلومتر در طول این مدت با گوجه سفر کردم، تقریبا در همه نوع شرایط جوی و همه جور جاده ای باهاش روندم.این نقد برداشت من از آونجر در طی این یکسال هست.
شاسی و کمک فنر ها:
از نظر شاسی گوجه هیچ مشکلی نداشته، کمک فنر جلو از نوع معمولی تلسکوپی هست که طی این یک سال من فقط یک بار کاسه نمد کمک فنر های جلو رو مجبور شدم عوض کنم و کلا شد ۷۰ هزار تومان.
کمک فنر عقب بسیار نرم هست و در جاده های پر از دست انداز خیلی خوب جواب میده.
ترمز جلو دیسکی هست و ترمز عقب از نوع کاسه ای. و همین کاسه ای بودن ترمز عقب یکی از نقاط ضعفش هست.
نشیمنگاه برای راننده بسیار نرمه تا حدی که من روزی ۵۰۰ کیلومتر هم با هاش روندم. ولی برای سرنشین عقب قضیه فرق داره و به راحتی راننده نیست . ما در سفر هامون یک بالشت کوچک زیر زین سرنشین عقب قرار میدیم که راحت تر باشه.
با اینکه چند تا از دوستان از هندلینگ موتور در مواقع بارونی شکایت داشتند، شخصاً تا به حال هیچ مشکلی با هندلینگ موتورم نداشتم، حتی در روزهای بارانی.
به نظرم سه چیز در هندلینگ موتور خیلی تاثیر داره
۱- مهارت شما در رانندگی
۲- نوع لاستیک استفاده شده
۳- سرویس های دوره ای(آچار کشی) که هر ۱۰.۰۰۰(حداکثر) باید انجام بشه.
چراغهای جلو نور دهی قابل قبولی داره و از این لحاظ مشکلی ندارید.
در جاده های خاکی تا سرعت ۵۰ کیلومتر هم باهاش روندم ولی در نهایت مجبور شدم دو تا از پره های چرخ عقب رو عوض کنم چون بر اثر فشار زیاد شکسته شده بودند. همیشه به دوستام میگم که هرجا پراید بره منم با موتورم میتونم بیام. البته تو جاهای که شنی هست روندن خیلی سخت میشه و باید خیلی با سرعت پایین تر برونید.
لاستیک های فابریک بسیار سفت هستند و زود سر میخوره برای شرایط گرمایی هند درست شدند در صورت امکان میتونید از لاستیک های موجود در بازار استفاده کنید.
کیلومتر و نشانگر بنزین آنالوگ هستند که خطای زیادی دارند مثلاً کیلومتر سرعت همیشه ۱۰ کیلومتر بیشتر نشوند میده!!!!
به علت ساده بودن موتور و نداشتن فلاپ بر روی انجین در دراز مدت خوشبختانه موتور به صدا نمیوفته و این یکی از مزیت های آونجر به حساب میاد.
انجین و مصرف سوخت:
آونجر از یه موتور ساده ۲۲۰ سی سی یک سیلندر استفاده میکنه که روغن خنک هست. سیستم ساده انجین و قابل دسترس بودن اون برای سفر خیلی عالیه. انجین اینقدر ساده هست که حتی فیلتر روغن هم نداره.
دو سوپاپ، پنج دنده، زنجیر تایم و سیستم DTSI (سیستمی که کمک میکنه دو شمع در انجین به کار بیوفته و احتراق کاملی صورت بگیره) هست.
یکی از مشکلات آونجر اینه که وقتی با دنده پنج در حال حرکت هستی دور موتور بسیار بالا هست، ای کاش نسبت دنده ها بهتر رعایت میشد. این جوری بگم دنده 4 با دنده 5 تفاوت آنچنانی نداره البته چند نفر از دوستان خورشیدی عقب رو کوچیک تر کردن و تا حدی این مشکل رفع شده ولی شتاب و زور موتور بخصوص تو سربالایی ها کم میشه.
موتور فقط با استارت روشن میشه و خبری از هندل نیست که به عقیده خیلی ها این یکی از ضعف های آونجر هست.
به ادعای سازنده ۱۹ اسب بخار قدرت داره که در عمل به نظرم کمتر هست. دارای دو شمع که شمع دوم در دور بالا به کار میوفته و سیم احتراق رو بهینه میکنه، در نتیجه راندمان موتور میره بالا. هر شمع کویل مجزا داره و در نهایت اگه یک شمع از کار بیوفته شما مشکلی نخواهید داشت و موتور روشن میشه.
ظرفیت باک ۱۴ لیتر هست با مصرف زیر سه لیتر این موتور شما به ازای هر باک تقریبا ۵۰۰ کیلومتر رو بدون سوخت گیری مجدد می تونید برونید.
آونجر فعلا مدل کاربراتورش در ایران موجوده و قراره نسل بعدی انژکتور بشه.
یکی از مزایای کاربراتور بودن اینه که تعمیر اون در سفر خیلی راحت تره مثلا من چند وقت پیش باطری موتورم خوابید و با هُل روشنش کردم ولی اگه انژکتور بود با هُل دادن روشن نمیشد.
در حالت یک سرنشین موتور از شتاب و سرعت نهایی قابل قبولی برخوردار هست تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت هیچ لرزشی نداره ولی از ۸۰ کیلومتر به بالا لرزش در جاپایی های جلو احساس میشه.
در حالت تک سرنشین و در شرایط جوی مناسب به راحتی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میتونید دست پیدا کنید.(البته با کمی لرزش)
طبق تجربه شخصی بهترین راندمان موتور در هوای گرم هست و در سرما انجین آونجر به صورت محسوسی افت پیدا میکنه شاید دلیلش طراحی آونجر بر اساس کشور هند هست که گرم تر از ایرانه.
از نظر استهلاک خیلی به صرفه هست در حدی که موتور من 40.000 کیلومتر کار کرده و صفحه کلاچ هم تعوض نشده.
قطعات در تهران به راحتی پیدا میشه چون دوتا نمایندگی باجاج در تهران، محدوده گمرک هستند که همه لوازم جانبی آونجر و باجاج رو دارند.
نکات مثبت:
1-قیمت مناسب
2-ساده بودن موتور
3- خدمات پس از فروش عالی
4-هزینه بسیار پایین تعمیر و نگهداری نسبت به موتور های هم رده خودش
نکات منفی:
1- داشتن لرزش در سرعت بالای 80 کیلومتر برساعت
2- نداشتن هندل
3- ضعف در ترمز عقب
نویسنده : کورش علیزاده (موتوتوریست)
سلام.آقا حالا که با فالکن داری سفر میکنی و با توجه به این قیمتای جدید به نظرت فالکن به اختلاف قیمتش با آونجر می ارزه؟
شک نکنید، بخصوص اگه دونفره سفر میکنید،اتفاقا امروز قیمت ها رو توی سایت دیوار می دیدم، آونجر ۱۹ تومان و فالکون دست دو ۲۵ تومان ، اگه قصد خرید فالکون رو دارید حتما نقد فالکون رو بخونید
بنظر من اونجر سر تر هست و فقط تو ظاهر فالکون میتونه کمی صحبت کنه
یادش بە خیر آونجر ۱۹ تومن!
عالی بود ممنون از پست خوبتون
سلام.. آقا یه شلنگ که از کاربرات اونجر آویزونه به سمت پایین اون چیه؟؟
با ک موتور رو پر کردم وقتی میزنم جک بغل بنزین ازش میریزه میدونین اون چیه.؟؟؟
شیلنگ سرریز هست ب ای مواقعی که موتور بیوفته
سلام
نت تریل۲۵۰فلات طرح ک بر تی ام دارم و میخوام آونجر بگیرم و شایدم به جاده و آرام مثلا رشت ، بسیار خوشنود می کنی اگه راهنمایی بفرمایید
من با بعضی از دیدگاه هات مشکل دارم… یعنی اینکه فکرنمیکنم مواردی که بیان کردی، عمومیت داشته باشه
اول اینکه نداشتن هندل اصلا ضعف نیست بلکه کلاس موتور را بالا برده و من که تابحال نیازی به هندل نداشتم
بعداینکه با سرعت ۱۲۵ بااین موتور روندم بدون،،، تاکید میکنم، بدون کوچکترین لرزشی!!!
ودرآخر تمام کسانیکه ترک من مینشستند فقط از راحتی و خوشسفری این موتور گفتن بی هیچ مشکلی..
الآن نزدیک دوساله که این موتور را دارم و تنها خرجی که اینروزا باید انجام بدم، خرید یه باتری جدیده.
ممنون.
در مقایسه با موتور های مثل آکویلا و رگال رپتور از نظر هندلینگ آونجر حرفی برای گفتن نداره، و از نظر سر نشین دوم هم زین پشتی آونجر خیلی نازک هست و بسیار ناراحته، البته این رو در سفرهای طولانی متوجه میشوید
سلام من ۱۳سالمه بابام تقریبا ۳ ساله اونجر داره وقتی که مسافرت بود موتور رو من روشن میکردم وقتی دنده ۱ میزدم دنده خوب جا میرفت ولی وقتی بیشتر گاز میدادم موتور میلرزید فکر کردم واسه اگزوز چون اگزوز موتور cb400 روشه چون وقتی با بابام بیرون بودیم سرعت حتی اگر زیر ۶۰ هم بود میلرزید به نظر شما واقعا برا اگزوز موتور میلرزه
ممنون
سلام کوروش جان امید دارم که مجددا به زودی ببینمت
همه نکاتی رو که فرمودی قبول دارم
بزرگترین حسن آونجر اینکه شما ۵۰۰ کیلومتر بکوب باهاش رانندگی کن وقتی دست تو از گاز میکشی انگار نه انگار که موتور اول همه راه اومده نه حرارتی نه تغییر صدای و…
این حسن رو در هیچ یکی از موتورسیکلت های تک و جفت سیلندری که در بازار هست که البته پلاک میشم رو ندارن
#آونجر موتوری هست که اصلا مرگ نداره و میشه بهش اعتماد کرد
دقیقا
تشکر فراون از سایت خوب شما
سلام…با تشکر از نقد خوبتون، میخواستم در خرید موتور راهنمایی کنید من خیلی به سبک کروزر وهارلی علاقه مندم فقط یه سوالی برای من پیش اومده اینکه شاسی پایین این موتور ها در سرعت بالا مشکل ساز نیست؟؟ و اینکه شما موتوری مد نظر داری که شاسی بلند تری داشته باشه و تو سبک کروزر باشه؟؟ ممنون میشم از راهنمایتون
در ایران توی موتور های کروز آونجر حرف اول رومیزنه از نظر کیفیت و بالا بودن شاسی نسبت به موتورهای کروز دیگه
سلام ممنون از نقد خوبتون،این موتور در مقایسه با اکویلا ۲۵۰ چطوره؟
مسلما ضعیف تره
سلام دادا،
همیشه موفق باشی
تو ک خودت هم اونجر داشتی و الانم trk,, ی نقد و بررسی هم در مورد مقایسه ی این دو تا بزار
🌺🌹🥀
نقد و بررسی trk رو که نوشتم توی سایت هست
آقا کورش سلام . دارم اونجر میخرم و میخوام مسافرت با موتور و زندگی در سفر رو شروع کنم. میخوام راهنماییم کنید برای خرید. موتوری ک چند سال خوابیده باشه مشکلی براش به وجود نمیاد؟
سلام. در مورد مدل ۱۴۰۰ اونجر نظری نداری؟ ارزش خرید دارن؟
موتور خوبیه، و اینکه بله ارزش خرید داره
سلام موتورم اونجر ۲۲۰ هستش و روغن کم میکنه اما دود نمیکنه. چیکار باید بکنم؟
اگر روغن کم کرد،میشه بهش روغن اضافه کرد؟
درود ببریدش مکانیکی دوست عزیز باید موتور باز بشه
سلام خوبید ساعت موتور اونجر چطوری میتونم ست کنم راهنمایی کنید لطفاً.
سلام دوست عزیز وقتت بخیر ،میخوام اونجر مدل ۹۵ بگیرم میگن چون موتور انژکتور اونجر امده دگ کم کم لوازم کاربراتیش کم میشه و شاید دگ پیدا نشه ، درسته یا میشه لوازم پیدا کرد ؟
تو ترافیک چطوره ؟ به لحاظ قدرت مانور عرض می کنم…گیر می کنه تو ترافیک یا پا به پای بقیه میاد؟
سلام ممنون از نقد و بررسی عالی
من به موتورهای طرح هارلی علاقه دارم ولی آشنایی زیادی با انواع اونها ندارم. چه برندهایی موجود در ایران هستند که این نوع موتورها رو تولید میکنند؟ به جز فالکون و اونجر
سلام من دیروز عرفان۲۲۰ خریدم. یه آمار دقیق از کیفیتش واسه مسافرتای طولانی و طرز نگهداریش و سرویسش و قطعاتش و بهبود کیفیتش و اینا میخواستم. ممنونم
سلام مجدد. چگونگی سرویس اولیه و میزان و تایم تعویض روغن و… اگه ممکنه بفرمایید
سلام. اونجر مدل جدید که انژکتوری هست بهتره یا مدل کاربراتوری؟
واقعا عالیه بهترین موتوری که تو زندگیم سوار شدم ، البته این سه تا نکات منفی که گفتی دوتاش تو مدل نو فیس حل شده ، ترمز عقب به خاطر ای بی اس خیلی بهتره شده ، نکته دوم که گفتی اصلا اینجوری نیست یا شاید مدل نیوفیس به خاطر انژکتوری بودن تو سرعت بالای ۸۰ تا به لرزش نمیافته، من خودم با ۱۱۰ تا رفتم تو اتوبان یه کوچولو هم لرزش نداره ، و اینکه گفتی هندل نداره اصلا بد نیست یه قول اون آقا افشین تازه کلاس موتور بالاتر هم میره ، در کل مطلب خیلی خوب بود ! راستی اسم موتور منم قهوه هست 😍😂