سلام رفیق، اگه داری این مطلب رو میخونی حتما به موتور و سفر با موتور علاقه داری، پیشنهاد میدم کانال یوتویب ما رو ببینی کلی ویدیوی باحال در مورد سفر با موتورسیکلت داریم
کانال یوتیوب

 

 دوستان عزیز همونجوری که قول داده بودم  نقد و بررسی بنلی TRK  رو در وبسایت موتوتوریست براتون آماده کردم امید وارم بتونید ازش استفاده کنید و در انتخاب موتور مورد علاقه اتون بهتون کمک کنه.

از نظر ظاهری بنلی شبیه حاصل ازدواج بنلی تی آر کی ۵۰۲ سی سی و دوکاتی مالتی استرادا شده، البته بزارید بهتون بگم که فرزند ناخلفی شده و از نظر کارایی کوچکترین شباهتی به پدر و مادرش نداره.

همون طوری که می دونید در کلاس ادونچر تورینگ در ایران چند سالی هست رونق پیدا کرده بنلی دو تا رقیب بیشتر نداره، اولی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ و دومی زونگشن۲۵۰ RX

ورسیس با قیمت نجومی که داره کمتر کسی میره سراغش و رقابت اصلی در ایران بین زونگشن و بنلی خواهد بود.

«در حال حاظر قیمت بنلی TRK  بدون ABS حدود ۵۰ میلیون تومان هست.»

طراحی و کیفیت:

از نظر طراحی کلی به نظرم بنلی تونسته نظر خیلی ها رو جلب کنه، طراحی دماغ جلو مثل پدرش بنلی ۵۰۲ واقعا زیباست ،طراحی چراغ ها باک و گل گیر جلو در نگاه اول نظر هر بیننده رو‌ جلب می‌کنه. کیلومتر شمار کاملا دیجیتال ، نشانگر دنده، دور سنج موتور و نشانگر بنزین همه به خوبی طراحی شده. در ضمن آلارم چراغ چک، دما، بنزین و چراغ خلاصی هم در کیلومتر وجود داره که در مواقع اضطراری و‌ لازم روشن میشه.

برای تامین نور بنلی از دو تا چراغ هد لایت استفاده شده، سمت چپ برای نور پایین و سمت راست برای نور بالا استفاده میشه، کارایی نور پایین قابل قبوله و  اگه به خوبی تنظیم شده باشه کاملا رو شنایی مورد نیازتون رو تامین میکنه برای تنظیم چراغ جلو دو تا پیچ مشکی زیر کیلومترتعبیه شده و می تونید چراغها رو تنظیم کنید  در ضمن طبق استاندارد های روز دنیا چراغ جلو همیشه روشنه و فقط میشه نور بالا رو خاموش یا روشن کرد.

«توضیح اینکه روشن بودن همیشگی چراغ جلو به خاطر دیدن شدن موتور در جاده است»

استفاده بیش ازحد از فلاپ و پیچ و مهره کردن اونها باعث تولید صدای مزاحم میشه که واقعا روی اعصابه ،جالبه وقتی با دوستان دیگه ای که بنلی دارن صحبت کردم هر کدوم از یه جای موتورشون صدا میداد، مثلا برای من بیشتر صدا از زیر زین راننده و باک میاد درحالی که برای دوستم بیشتر از سمت کنسول جلو صدا و لرزش داره. البته بعد از حدود 2000 کیلومتر کنسول جلوی موتورمن هم شروع به صدا کردن داد. استفاده از زنجیر بی کیفیت هم در تولید صدا بی تاثیر نبوده چون بخش بیشتر صدا از سمت زنجیر تولید میشه که باید تعویض بشه، البته یاد آوری میکنم که با تنظیم زنجیر بخش زیادی از صدا حذف میشه ولی بعد از 1000 کیلومتر روندن باید دوباره تنظیم بشه.  پیشنهاد من استفاده از زنجیر اورینگ دار هست که صدای کمتری تولید کنه. از اونجایی که بنلی trk تک سیلندر هست انتظار می‌رفت لرزش و صدای اضافه داشته باشه ولی نه تا این حد.


طراحی شاسی:

طراحی شاستی یک شکست به تمام معنا برای بنلیه چون مثل هوندا سی جی های قدیمی از خود انجین به جای شاستی استفاده شده وهمین موضوع باعث تولید لرزش بسیار بالایی میشه ، چون انجین کل لرزش رو به تنه منتقل می‌کنه و در نهایت به فرمان و دسته موتور انتقال پیدا می‌کنه.یاد آوری میکنم این مدل استفاده از انجین به جای شاسی در موتورهایی با حجم بالا استفاده میشه چون انجین بالانس هست و در لرزش تاثیری نداره، یا در موتور های مسابقه استفاده میشه تا وزن موتور رو بیارن پایین،اما استفاده از این مدل شاسی کشی در موتور های تک سیلندر چیزی به جز لرزش رو برای موتور سیکلت به ارمغان نمیاره.در بحث لرزش یک نکته رو یاد آوری کنم که کاملاً نسبیه، ما داریم در مقایسه با بنلی عادی میگیم لرزش و صدا زیاده ،برای دوستانی که این اولین موتورشون هست یا از روی سی جی یا تریل های ایرانی میان روی تی آر کی مسلما راضی کننده خواهد بود.ولی برای من که آخرین موتورم کروز دو سیلندر بوده مسلما لرزش بیشتری احساس میکنم.

 

رینگ جلو و عقب ۱۷ اینچی و لاستیک های پیرلی در جاده به خوبی جوابگوی نیاز شما خواهد بود، هر چند تقریبا همه دوستانی که قبل از من بنلی خریدن گفتن لاستیک هاش لیز میخوره و به درد نمی خوره من شخصا خیلی راضی بودم و هیچ مشکلی باهاش نداشتم ، حتی خاکی هم باهاش روندم و مشکلی خاصی رو متوجه نشدم. البته بعد از تنظیم باد توی لاستیک عقب یکم احساس سر خوردن میکردم که اونم با تنظیم باد مجدد مشکلم حل شد ظاهراً باد بیش از حد زده بودن.کمک فنر جلو از نوع تلسکوپی هست و در جاده های ناهموار عملکرد قابل قبولی داره هر چند بعد از 1000 کیلومتر کمک سمت چپ شروع کرد به روغن ریزی و در مراجعه به نمایندگی با استفاد از گارانتی ایراد حل شد،کمک فنر عقب از نوع تک کمک هست و عملکردش عالیه در واقع فرا تر از انتظارم بود،در جاده های خاکی به خوبی بازی می‌کنه و به اصطلاح نمی کوبه حتی با دو سرنشین و بار.طراحی جاپای راننده عالیه و زاویه پا به صورت ۹۰ درجه است تا در مسافت های طولانی خسته کننده نباشه. جا پایی سرنشین عقب هم اگر کمی پایین تر باشه بهتر میشد، وقتی من با قد ۱۸۶ ترک موتور بشینم زانوی من حالت ۵۰ درجه میگیره و در دراز مدت خسته کننده است.

زین بنلی تی آر کی بسیار خشک و عذاب آور هست بخصوص برای سر نشین عقب،  هر وقت ترمز بزنید سر نشین عقب سُر میخوره جلو و میاد توی کمر شما. زین راننده هم تعریف آنچنانی نداره و برای رانندگی طولانی مدت اصلا راحت نیست به نظرم در بهترین حالت میشه باهاش روزی ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلومتر رانندگی کرد. کاش عرض زین رو کمی بیشتر و زین رو یک تکه میکردن تا توی فاصله های طولانی راحت تر باشه.نکته قابل توجه برای این موتور استفاده از باک ۱۹ لیتری هست که واقعا برای این مدل موتور نیازش احساس میشد . با مصرف حدود 4/5  لیتر (در حالت دو سرنشین و بار)در هر صد کیلومتر حدود ۵۰۰ کیلومتر میتونید باهاش برونید.ترمز جلو و عقب تک دیسک هست و در زمان ترمز کارایی قابل قبولی داره، مخصوصا ترمز جلو چون قابلیت ریگلاژ داره و میشه شدت ترمز رو از حالت ۱ تا ۴ تعیین کرد. البته این ورژنی که وارد ایران شده ABS  نداره و مطمانا با ABS ترمز های بنلی بهینه تر میشه.

متاسفانه کیفیت فلاپ ها بسیار پایینه در حدی که فقط با تماس لباس و گذاشتن کیف رو باکی روی باک رنگش رفت و چند تا لکه سیاه به جا موند، در نهایت با سلفون روی باک رو پوشوندم تا وضعش خراب تر نشه. رنگ کاری ترک موتور بسیار ضعیف انجام شده تا جایی که بعد از استفاده از کش بار بند بر روی ترک رنگش ساییده شد، انگار با اسپری رنگ شده.طلق جلو عملا هیچ کاربردی نداره و فقط برای زیبایی تعبیه شده.سنسور جک بسیار خوب و هوشمندانه به کار گرفته شده وقتی جک پایین باشه و موتور رو بزنید توی دنده خاموش میشه.طراحی اگزوز هم به نظرم کارکرد و صداش راضی کننده اس و در دور های بالا صدای خوبی داره.

هندلینگ موتور در پیچ ها عالیه و هیچ کششی احساس نمی کنید در کل بنلی TRK در بحث هندلینگ راضی کننده است

صحبت پایانی در باره قابلیت آفرود تی آر کی هست، این موتور با ارتفاع تقریبی ۲۵ سانتیمتر از زمین قابلیت آفرود نسبتا خوبی داره، در تست های مختلف با لاستیک معمولی جواب خوبی گرفتم ، در شیب های نسبتاً تند اصلا کم نمیاره فقط توی خاکی سر و صدای فلاپ ها دو برابر میشه.

نکته: من با لاستیک عادی تست آفرود انجام دادم مطمانا با لاستیک آفرود توانایی های بیشتری داره

 انجین بنلی TRK:

انجیل بنلی تی آر کی همون انجین۲۴۹ سی سی بنلی تک هست.به ادعای شرکت سازنده ۲۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور  و ۲۱ نیوتن متر گشت آور در ۸۰۰۰ دور توان خروجی داره. سیستم گیربکس ۶ سرعته چیدمان خوبی داره و در سربالایی ها می تونید انتخاب دنده مناسب تری داشته باشید.دارای چهار سوپاپ با طراحی DOHC  و نسبت تراکمش ۱۱.۲ به ۱ است. ظرفیت روغن ۱.۳ لیتره و به توصیه شرکت سازنده باید حتما از روغن های مرغوبی مثل NE یا موتول استفاده بشه. بعد از تست در جاده و شرایط مختلف کارکرد انجین جدا از لرزشی که داره به نظرم  کاراییش قابل قبوله  با توجه به وزن ۱۷۳ کیلوگرمی موتور شتاب و سرعتش راضی کننده است. و هر وقت گاز رو بگیرید مطمانا از شتابش لذت میبرید

در حالت دو ترک در جاده کفی با بار  بدون باکس های بغل و با شرایط آب و هوای مساعد ، به راحتی با دنده ۶ و دور موتور ۶۰۰۰ می تونید ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشید ، و با بالا بردن دور موتور به ۸۰۰۰ به ۱۱۵ کیلومتر سرعت برسید.

سرعت کروزینگ این موتور در طولانی مدت که به انجین فشار نیاد در دور موتور ۷۰۰۰ با ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت هست که برای این حجم موتور راضی کننده است.

توجه :

ملاک من در تعیین سرعت جی پی اس گوشی بوده که دقیق تر از کیلومتر خود موتور هست، مثلا ۱۱۵ کیلومتر در گوشی برابر با ۱۲۵ کیلومتر بر روی کیلومتر شمار موتور هست.

تعویض دنده ها خیلی خشک و با صدای تقه همراهه(البته درصدی به خاطر صفر بودن موتور هست) که بعد از آب بندی نرم تر خواهد شد ولی نه به نرمی موتور های هندی یا ژاپنی.با بالا رفتن دمای موتور تعویض دنده خشک تر هم میشه ،هرچند من برای اطمینان از مراحل آب بندی از روغن پیشنهادی خود شرکت استفاده کردم که کیفیت بالایی داره.قسمت رادیات TRK بسیار خوب طراحی شده و اندازه رادیات از بنلی های عادی بزرگتر هست ،فن استفاده شده هم بزرگتر شده تا در طول زمانهای  طولانی انجین بهتر خنک بشه. ولی در کل بنلی انجین گرمی داره و در هوای 34 در جه هم گرمای زیادی احساس میکنید

در طول تست های که کردم دمای انجین از سه خط بالاتر نرفته.نقطه ضعف دیگه ای که در قسمت انجین میشه بهش اشاره کرد استفاده از استارت بسیار کوچیک و باطری ضعیفه،وقتی موتور روشن میشه استارت قوی و شادابی نداره،به زور انجین رو روشن میکنه، البته با باطری با کیفیت تر باید امتحان بشه تا ببینیم وضعیت استارت به چه صورتی هست. ولی در کل اندازه استارت خیلی کوچیکه و احساس میکنم دلیلش همین باشه.در مسافت های طولانی بعد از یک ساعت روندن راندمان و‌ توان خروجی انجین یکم اُفت می‌کنه

(یاد آوری میکنم اگه این اولین موتورتون هست اصلا متوجه نخواهید شد) و باید اجازه بدید یکم انجین خنک بشه و دوباره ادامه بدید .

البته این رو هم باید در نظر داشته باشید که ما داریم در مورد یه موتور چینی صحبت میکنیم ،  در هر صورت آلیاژی که در ساخت این انجین استفاده شده هیچ وقت مثل موتور ژاپنی نیست و نمیشه انتظار موتور ژاپنی رو‌ داشت در نهایت انتخاب خرید این موتور سیکلت با شماست.

امید وارم نقد و بررسی بنلی TRK  مورد پسندتون باشه لطفا با نوشتن نظر ما رو حمایت کنید

 

نوشته توسط: کورش علیزاده

خورجین یا باکس؟

 خورجین یا باکس مساله این است... برای دوستداران سفر با موتور سیکلت همیشه این دغدغه وجود داره که از خورجین (سافت پنیر)استفاده کنیم یا باکس؟ در این مطلب از [...]