در این قسمت از نقد و بررسی موتورسیکلت  در وبسایت موتوتوریست  نقد و بررسی بنلی لئونچینو را برایتان آماده کرده ام  امید وارم مفید واقع بشود و پیشاپیش از نظرات سودمند شما سپاسگذارم

بچه شیر دوست داشتنی

اولین روزی که بنلی لئونچینو را دیدم قرار شد با کسی که فروشنده موتور بود بریم نمایندگی بنلی برای کارشناسی موتور ، کسی که فروشنده بود دیوانه وار رانندگی میکرد ،مدام بین ماشین ها ویراژ میداد و لایی میکشید ، من کاملا  از این سبک رانندگی شوکه شده بودم، چند روز بعد که موتور را تحویل گرفتم ناخداگاه دیدم خودم هم با این موتور لایی میکشم و ویراژ میدهم، فهمیدم این موتور کوچک و جمع و جور طراحی اش طوری است که راننده را  وادا میکند تا مثل دیوانه ها رانندگی کند… مطمنم شما هم با لئونچینو همین حس را خواهید داشت.

برای به دست آوردن شناخت کامل از بنلی لئونچینو (به ایتالیایی یعنی بچه شیر) باید اول تاریخچه مختصری از این مدل موتور سیکلت را بررسی کنیم.
بنلی لئونچینو در دسته موتورهای اسکرمبلر (Scrambler) قرار میگیرد، در اینجا باید متذکر شوم اختلافاتی بین عُلمإ هست که آیا این موتورسیکلت جزو موتور سیکلت های آفرود هست یا جاده‌ای؟ هنوز دقیقا مشخص نشده که این نوع موتور سیکلت واقعا جزو کدام دسته از موتور سیکلت ها طبقه بندی می شوند. به هر حال نتیجه بحث هرچه باشد موتور سیکلت های دسته اسکرمبلر هم قابلیت استفاده آفرود دارند، هم استفاده شهری.

تاریخچه استفاده از موتور سیکلت های اسکرمبلر اولین بار برمیگردد به سالهای ۱۹۲۰ در انگلستان و بعد ها در سال ۱۹۳۰ در آمریکا. اما در ایران چند سال پیش بود که شرکت کویر با وارد کردن کاوازاکی استرلا به صورت رسمی اولین اسکرمبلر ۲۵۰ سی سی را وارد ایران کرد و شهریور ماه سال ۹۸ شرکت بنلی از لئونچینو در ایران رو نمایی کرد. اینجا باید اشاره کنم رقیب اصلی لئونچینو همین کاوازاکی استرلا است که با قیمت نجومی و راندمان پایینش  هیچ حرفی در برابر لئونچینو برای گفتن ندارد.

طراحی

طراحی لئونچینو یکی از زیباترین مدل های شرکت بنلی است، در کل لئونچینو یک جورهایی شبیه HONDA CB 1000 مدل 2019 طراحی شده با کمی تفاوت و صد البته تغییر هایی کوچک به سبک و سیاق ایتالیایی ها، مثل تغییر چراغ جلو از حالت گِرد به بیضی و تغییر رنگ بندی، چراغ جلو شبیه سر سنجاقک طراحی‌شده و کاملا فرم موتور سیکلت را حفظ کرده چراغ جلو به لطف هد لایت های با کیفیت تعبیه شده نور بسیار خوبی دارد، باک ۱۴ لیتری این موتور سیکلت بسیار زیبا طراحی شده و با مصرف ۳٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف قابل قبولی دارد، فاصله نشیمن تا زمین ۸۱ سانتی متر است و برای افرادی که قد بلندی ندارند بسیار ایده آل خواهد بود.  فرمان رنتال، طراحی زین، راهنماهای پر نور ، کیلومتر کاملا دیجیتال، رینگ های آلمینیوم، استفاده از متریال با کیفیت و قابل قبول در طراحی این موتور باعث شده که شخصاً امتیاز خوبی به لئنچینو بدم.

هندلینگ

هندلینگ این موتور بسیار عالی است به لطف لاستیک های پیرلی با خیال راحت می توانید سر پیچ‌ها هر چقدر که دلتان میخواهد موتور را بخوابانید و از ویراژ دادن در خیابانها لذت ببرید.
بر خلاف TRK لرزش و سر صدای بسیار پایینی دارد چون طراحی لئونچینو بسیار ساده است و از بکار بردن فلاپ خود‌ داری شده همین امر لذت سواری را چند برابر می‌کند.
مثل مدل های دیگر بنلی صدای زنجیر کمی از حالت عادی بیشتر است ولی قابل تحمل است و در سرعت های بالا اصلا اذیت کننده نیست، هر چند من با دو نوع زنجیر اورینگ دار تست‌ کردم تا به صدای مطلوب‌ رسیدم.

کارایی ترمز جلو و عقب قابل قبول است ، خیلی بهتر بود اگر ABS هم روی این موتور نصب میکردند تا از نظر ایمنی در سطح بالا تری باشد.
کمک جلو از نوع  معکوس و کمک عقب از نوع تک کمک است ، متاسفانه کمک عقب اصلا نرم نیست و در سرعت گیر ها اصلا بازی نمی کند، هرچند من پیچ کمک فنر را در نرم ترین حالت قرار داده ام ولی باز هم تاثیر زیادی نداشت .

به نظرم دو نکته منفی در طراحی این موتور وجود دارد
۱- طراحیِ کوتاه جک موتور و قرار دادن آن زیر پا رکاب  که در مواقع پارک کردن به راحتی نمی توان با پای چپ موتور را روی جک قرار داد.
۲- نبودن هیچ محافظی برای کیلومتر، اکثر لئنچینو های موجود در بازار در اثر لرزش یا کارواش کیلومترهایشان مشکل پیدا کرده.

طراحی انجین

انجین همان انجین بنلی تک سیلندر با ۲۵ اسب بخار در ۹۲۰۰ دور دقیقه  و گشتاور ۲۱ نیوتون متر است با وزن ۱۵۰ کیلوگرمی لئونچینو شتاب فوق‌العاده ای را به شما می دهد و از نظر سرعت نهایی هم بسیار راضی کننده است در حدی که TRK را به راحتی پشت سر می‌گذارد. دارای 6 دنده  آب خنک 4 سوپاپ از نوع DOHC است. به لطف همین سوپاپ های DOHC  راندمان انجین در دورهای بالا بسیار چشم گیر است و انجین اصلا کم نمی آورد یا به اصطلاح گاز خورش عالیه…

طراحی سیستم خنک کننده بسیار عالی است و به خوبی از عهده خنک‌ کردن انجین بر می آید. هر چند در کل انجین های بنلی از نوع گرم کار هستند حتما برای شما هم پیش آمده وقتی در ترافیک گیر افتاده اید باد داغ به پای شما می‌خورد و احساس میکنید انجین بیش از اندازه گرم است ، اصلا نگران نباشید چون این امر طبیعی است فقط دو نکته را باید همیشه رعایت کنید ، استفاده از روغن خوب و چک کردن آب رادیاتور به صورت هفتگی .

 

نقد و بررسی بنلی لئونچینو

در این قسمت از نقد و بررسی موتورسیکلت  در وبسایت موتوتوریست  نقد و بررسی بنلی لئونچینو را برایتان آماده کرده ام  امید وارم مفید واقع بشود و پیشاپیش از نظرات سودمند شما [...]

نقد و بررسی بنلی TRK

  عزیز دوستان عزیز همونجوری که قول داده بودم  نقد و بررسی بنلی TRK  رو در وبسایت موتوتوریست براتون آماده کردم امید وارم بتونید ازش استفاده کنید و در انتخاب موتور [...]

نقد و بررسی تریل کویر T2

تریل یا سرطان؟ روز اول که ظاهر این موتور رو دیدیم اینقدر خوشم اومد و گول ظاهرش رو خوردم که با خودم گفتم بهترین تریل رو خریدم. ولی بعد از چند ماه و طی [...]