چند روز پیش یه نظر سنجی گذاشتم که سوالهاتون رو در مورد سفر بپرسید اکثرا پرسیده بودید با همه نوع موتوری میشه مسافرت رفت؟
در این مطب می خوام در مورد این نوع ماجراجویی یعنی سفر با موتور های حجم پایین براتون بنویسم
پس ما با در وبسایت موتوتوریست تا انتهای مطلب همراه باشید
در جواب باید بگم بله. با همه موتوری میشه سفر رفت
کسی هم بوده با موتور کم حجم بره مسافرت؟
فاتح و توچه زوج ترکیه ای دوسال با موتور هاشون دور دنیا رو گشتن “اینستاگرام“
تجربه نشون داده خیلی از توریست های خارجی با موتور های حجم پایین دور دنیا رو گشتن ،
از جمله دوستان ما فاتح و توچه، زوج ترکیه ای که با یاماها صد و بیست و پنج سی سی دو سال در سفر بودن،یا محمد عصر درخشان که با سی جی صد و بیست و پنج سفر میکرد. یا محمد امیری رودان که با هوندا سی جی اروپا هم رفته.
سال 1393-1394 بود که با محمد امیری رودان آشنا شدم تازه از سفر اروپا برگشته بود
محمد امیری رودان قبلا با دوچرخه سفر میکرد و بعدا تصمیم میگیره با موتور سفر کنه، اون وقتها خبری از ورسیس و موتور های ادونچر سبک نبود و تصمیم میگیره
با یه هوند سی جی بزنه به دل جاده. با همین موتور که در عکس مشاهده میکنید اروپا هم رفته. سایت محمد امیری رودان
چرا حجم بالا؟
ولی مطمئنا سوالتون اینه که خوب اگه با موتور حجم پایین میشه پس چرا اکثرا با موتور های حجم بالا میان سفر ؟؟
اجازه بدید یکم بیشتر توضیح بدم.
تا همین چند سال پیش موتور های مسافرتی 600 سی سی بود، و از 250سی سی یا 300 سی سی هایی که الان برای مسافرت موجوده خبری نبود، در واقع تقاضایی براش نبود و شرکت ها هم طبق سیاست های تولید و فروششون آینده ای رو براش پیش بینی نکرده بودن، تنها گزینه ای که موجود تریل هوندا سی آر اف بود که در خانواده تریل ها جزو معدود موتور های بود که دور دنیا رو باهاش سفر کرده بودن.
اما در چند سال اخیر با ورود ادونچر های کم حجم مثل کاوازاکی ورسیس و بی ام دبلیو سیصد و ده بازار ادونچر های کم کم حجم داغ شد و تب سفر با موتور به ایران هم رسید،
مطمانا به دلیل محدودیت حجم موتور های ادونچر 600 سی سی یکی از این بازار ها کشورمان ایران است.
استهلاک و راحتی
مهم ترین استفاده از موتور های حجم بالا اینه که در مسافت های طولانی تخت فشار نیست،
شما فرض کنید میانگین سرعت در جاده 110 کیلومتر باشه وقتی با موتور 600 سی سی باشید
بدون فشار به انجین و به راحتی می تونید به این سرعت برسید در حالی که وقتی با موتور سیکلت 250 سی سی هستید تقریبا باید 80 درصد توان موتور رو به کار بگیرید تا به این سرعت برسید و همین امر در دراز مدت باعث اصطهلاک موتور میشه.
نکته بعدی راحت بودن موتور های حجم بالا است، همه ما می دونیم که اکثر موتور های 250 سی سی لرزش دارن حتی اونایی که ساخت ژاپن هستن همین لرزش در طول سفر خیلی عذاب آور و خسته کننده است .
بیس طراحی موتور های ادونچر حجم بالا برای مسافت های طولانی هست برعکس موتور های حجم پایین که برای مسافت های کوتاه طراحی شده.
تصور کنید از تهران میخواید برید بندر عباس ، با پیکان برید راحت تره یا با بنز؟
ریسک اینکه پیکان خراب بشه بیشتره یا بنز؟
دقیقا همین ها هم برای موتور حجم پایین صدق میکنه و شما نسبت به موتور های حجم بالا هم رسیک خرابی بالایی دارید و هم در مدت زمان طولانی بیشتر خسته میشید.
حالا با موتور سبک بریم یا نه؟
به نظر من کسای که با موتور های حجم پایین سفر میکنن بیشتر قصد دارن
یه چالش رو انجام بدن تا خود سفر وقتی که با محمد عصر درخشان آشنا شدم کشورهای اطراف رو با همین سی جی چینی (تازه ژاپنی هم نبود) گشته بود، کیلومتر موتورش صد و ده هزار کیلومتر رو نشون میداد و واقعا به من انگیزه داد تا بتونم با همین موتور های موجود سفر برم.
از طرفی دیگه هم ما در ایران زندگی میکنم و به نظرم باید از همین موتور های موجود استفاده کنیم
و سفر با موتور رو تجربه کنیم، شاید در آینده بتونیم بدون دغدغه و نگرانی موتور های روز دنیا رو سوار بشیم
نقد و بررسی موتور سیکلت Galaxy NH 180
برای دیدن ویدیوی نقد و بررسی موتور سیکلت Galaxy nh 180 حتما فیلتر شکن را روشن کنید
نقد و بررسی کلاه LS2 Pioneer
در این ویدیو قصد دارم در مورد کلاه ایمنی LS2 براتون صحب کنم
نقد و بررسی بنلی لئونچینو
در این قسمت از نقد و بررسی موتورسیکلت در وبسایت موتوتوریست نقد و بررسی بنلی لئونچینو را برایتان آماده کرده ام امید وارم مفید واقع بشود و پیشاپیش از نظرات [...]
با همه نوع موتوری میشه مسافرت رفت؟
چند روز پیش یه نظر سنجی گذاشتم که سوالهاتون رو در مورد سفر بپرسید اکثرا پرسیده بودید با همه نوع موتوری میشه مسافرت رفت؟ در این مطب می [...]
نقد و بررسی بنلی TRK
دوستان عزیز همونجوری که قول داده بودم نقد و بررسی بنلی TRK رو در وبسایت موتوتوریست براتون آماده کردم امید وارم بتونید ازش استفاده کنید و در انتخاب [...]
ممنون از مطلب خوبتون، از نظر قانونی چی؟ برای رفتن توی جاده های بین شهری حجم موتور خاصی ضروری نیس؟ با ۱۲۵ میشه؟
سلام نه هیچ مشکلی نداره حتی برای خارج کشور
به نظر برای تازه واردان که میخوان سفر با موتور رو شروع کنن و دنبال یه موتور ارزون هستن که تحملشم تو مسافت های طولانی بالا باشه اونجر ۲۰۰یا اونجر ۲۲۰بهتربن گزینه هست .لوازم موتوری و برقیش تو تمام شهر ها پیدا میشه .خودم با اونجر ۲۰۰سی سی مدل ۹۰سفر میکنم بیش از ۱۷ استان رو گشتم و موتور خوبیه .اذیتش نکنی باهات تا اونسر دنیا میاد و خوش رکابی میکنه .البته کوروش جان خودتم اونجر داشتی میدونی چجوری موتوری هست .البته طرفداری اونجر نمیکنم قطعا ضعف هایی داره .ولی برای کسایی که میخوان تازه وارد این سبک سفر با موتور بشن بهترین گزینست
من خودم طرفدار آونجر هستم 🙂
خیلی مطلب خوبی بود کورش جان
با اینکه خوبیها و بدیهای هردو رو گفته بودی دوسداشتم آخرش نطر خودت رو هم بدونم که آیا با توجه به تجربه خودت پیشنهاد میدی کسی با هر موتوری بزنه به جاده یا مثلا آیا دنبال حداقل های خاصی باشیم یا نه (مثلا دنبال موتور تریل یا موتور انژکتوری یا رادیات دار و … باشیم؟)
امیدوارم به زودی سایتت به اولین مرجع سفربروهای موتور سوار تبدیل بشه
راستش من خودم نه اصلا دوست ندارم با موتور کم حجم سفر کنم کل لذت سفر به سواری موتور پر قدرت و استیبل هست
سلام داشتم آونجر معامله میکردم گفت تهران دماوند زنحیرتایم پاره میکنه !!
نظرتون رو چه بسا بتونم حدس بزنم ولی اگه بفرمایید ممنون میشم ، من بالای شصت سال دارم
شماره ام هست۰۹۱۲۵۱۳۲۰۵۴
سلام
تازه ۲ روزه با سایت خوبتون آشنا شدم
من سال ۹۱ با یه موتور هوندا ۱۲۵ مارک هرمز (چینی) ۲ ترک با دوستم از تهران رفتیم طالقان و برگشتیم. موتور خیلی سرحالی هم نبود. باهاش تو دلیوری رستوران کار میکردم. تنها چیزی که اذیتمون کرد زینش بود که واقعا خسته کننده بود. موقع رفتن هم طرفای آبیک انقدر باد مخالف میومد که نزدیک ۵۰ کیلومتر با دنده ۳ رفتم نمیتونستم برم ۴٫ یه خورجین پیرمردی سفید داشتم گذاشتم رو موتور، یه طلق گنبدی و سفره هم داشتم بستم. لوازم پنچرگیری و یه تیوپ عقب و یه زنجیر چرخ هم برداشتم چون موتور صبح تا شب تو پیک میدووندم. ولی انقدر حال کردیم و گفتیم و خندیدیم و بهمون خوش گذشت که حد نداشت. تقریبا تمام روستا های اطراف طالقان رو گشتیم و یه جاهایی بود که فقط با دنده یک موتور میکشید و حتی ۲ هم زورش نمیرسید. خلاصه من کلا روحیه ام جوریه که اصلا سخت نمیگیرم. از همینی که دارم نهایت لذت رو میبرم. دور و برم هستن آدمایی که ماشین مدل پایین دارن و یه سفر یک روزه ساده اطراف تهران هم باهاش نمیرن ولی من اینطوری فکر نمیکنم. با یه پراید مدل ۸۶ که حدود ۷۳۰ هزارتا کارکرده و وقتی میری تو دست انداز احساس میکنی که الان همه چیزش بپاشه رو زمین، کل شمال، تبریز و ارومیه، کردستان و بانه و مریوان و سقز رو گشتم. حتی یه بار هم رفتم قشم و کلی خرید کردیم. با همون پراید داغون.
من که کلا تو زندگی سعی میکنم سخت نگیرم. البته که وسیله خوب واقعا نعمته ولی اگه نداری از همونی که داری لذت ببر. دنیا دو روزه. باید همه چیزو ساده گرفت take it easy
دم شما گرم خوش باشید
بسیار عالی بود
سلام دادا ش من میخوام موتور سفر بگیرم نظرت چیه
خودت با چه موتوری سفر میری
سلام میخواستم نظرتونو در مورد Nh180 بدونم حتی اگر هم منفی باشه برام خیلی مهمه دنبال یه ادونجر مناسبم برای سفر
ویدیوی در همین مورد در یوتیوب گذاشتم
درود بر شما دوست عزیز
یک سوالی داشتم
شما با موتور rx250 شرکت نامی آشنایی دارید؟
بنظرتون برای سفر مناسبه
بخصوص سفر طولانی
اگر نه پیشنهادتون چه موتوریه؟ توی رنج قیمت ۹۰ تومن
نقد و بررسی RX در کانال یوتیوب هست می تونید از اونجا ببینید
سلام من تازه سفر با موتورو شروع کردم و با سی جی ۱۲۵ سفر میکنم بنظرت موتورمو عوض کنم ؟
آیا با هانی کلیک ۱۵۰ میشه از تهران تا همدان رفت؟
آیا با هانی کلیک ۱۵۰ میشه از تهران رفت همدان؟
سلام آیا با تریل روان ۲۰۰ هم میشه مسافرت دور رفت ممنون میشم نظرتون بگید
من باباکسر۱۵۰مسافرت رفتم.واقعا عالیه.بنظرتون واسه سفر طولانی هم مناسب هستش؟واسه کابوتاژ باید سند به اسم باشه یاقولنامه هم قبول میکنن؟
درود باید سند به اسمتون باشه
عرض ادب
ضمن تشکر از سایت خوبی که برای علاقمندان به این موضوع تدارک دیدید، به عرض می رسونم که شخصاً با احسان آردی ۱۲۵ (هندا ویو چینی/ایرانی) از تهران به قصد تفریح، از محور کرج وارد جاده چالوس شدم و تا تونل کندوان یه کله رفتم! اما چون دیر زدم به جاده و وقت نداشتم، جاتون خالی یه آش و نیمرو خوردم و مجدداً برگشتم و از طریق اتوبان تهران/شمال حدود سه ربعه رسیدم همت!!! واقعاً لذت بخش بود!! حالا موتورم رو عوض کردم و کمی سنگین تر گرفتم و تصمیم دارم اگه جور شه در یک زمان و هوای مناسب، تا چالوس و حتی رامسر برم!
ضمناً در دیدگاه قبلی فراموش کردم بگم که از تهران راه افتادم و از طریق کرج و جاده چالوس رفتم تا تونل کندوان. خب برگشتنم که دیگه تا حدود آسارا یکیه. بعد از آسارا وارد اتوبان تهران شمال شدم و سر از کن و همت در آوردم.
راستی … خدمت اون دوستمون هم که پرسیده بودن میتونن با هانی ۱۵۰ تا همدان برن، عرض میکنم که تجربه بنده که البته خیلی هم نیست و بیشتر تئوریکه میگه که میشه بری بشرطی که غیر از احتیاط در رانندگی و انتخاب فصل مناسب سفر، چندتا چیز دیگه رو رعایت کنی که خداینکرده مشکلی پیش نیاد!
اولاً، از سلامت موتورت اطمینان کامل داشته باشی و سرویسشو قبل از سفر انجام داده باشی. دوم بهتره غیر از آچار پیچگوشتیهای خودِ موتور، لوازم پنچری و تلمبه کوچیک همراه داشته باشی. سوم حتیالمقدور باک بنزینت پر باشه و موقعیت ها و فواصل پمپهای بنزین در مسیر رو بدونی(بهتره که روی موبایلت یه نرم افزار GPS مثه ویز نصب باشه). چهارم و از همه مهمتر اینکه به موتور فشار نیاری و بعد از طی هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر ، یه توقف کوتاه داشته باشی… موفق و پیروز باشی👍🏻
با عرض سلام و خسته باشی میخاستم ببینم موتور سوزوکی جیکسر ۱۵۵ مناسب برای سفرهای طولانی هست یا نه ممنونم اط راهنماییتون
سلام خسته نباشید؛ببخشید با بنلی ۱۵۰اولد فیس مناسبه واسه سفره ۲۰۰۰-۳۰۰۰کیلومتره؟
دورود فراوان
من زمانی که موتور گازی براوو داشتم از تهران میرفتم چالوس
سلام دوستان ، کسی در مورد موتورهای ایرانی مثل همتاز شکاری ۲۰۰ یا زال توس ۲۰۰ نظری نداره؟ برای سفر مشهد تا رشت و برگشت .
با ویو۱۲۵ میشه سفر رفت؟
من دوست دارم با پاکشتی(موتور های ۵۰cc) برم سفر
نظرت چیه؟
شدنیه؟
سلام تجربه شخصی میگم بهتون
سعی کنید با موتور سنگین(حجم موتور و وزن موتوری و راکب)سفر کنید چون یه pk ، یه فرغون با سرعت از کنارتون رد بشه بادش کران به کران جابجاتون میکنه!!!
حتما از سیستم فنی موتورتون سر دربیارید و تعویضیهاش همراهتون باشه
سلام ، بنده فعلاً ۶۷ سال را رد کردم ،، تاکنون باهوندا هزار در سال ۵۵ ، و به آن با وسپا ۲۰۰ چندین بار ، با هوندا ۱۲۵ چند بار و با پیشرو و آزما ۲۰۰ که با کم پولی فعلی دارم ، البته ماشین هم دارم ، چندین چندین بار از جاده فیروزکوه به بابلسر رفتم و میروم با صندوق و وسایل یدک و بار ضروری همراه ،، تک نفره ،، در تهران و شهرستان هر بیست باری که بیرون بروم ۱۹ مرتبه اش با موتور است ، دقت در امور فنی ، داشتن وسایل یدک ، سالم بودن صد در صد موتور ،، احتیاط کامل ، و در نظر گرفتن روز سفر در ایام هفته و فصل بسیار حائز اهمیت است ،، تا به امید وضعیت مادی بهتر و موتور بهتر انشاءالله ،، پیری و جوانی به سن نیست ،، به فکر و دل است ،،با آرزوی سلامتی برای همه عزیزان ،
سلام من سال ۱۴۰۰ با پالس ۱۳۵ از شیراز به چالوس رفتم..
اگر کسی مایل هست نفری مسافرت بریم لطفا بهم خبر بده اینستا : masoud.h.z
سلام عزیز دلم چقدر خوبه که مکالمه درجریانه.
بنده موتور kpt200 خریدم به نظرتون مناسبه برای سفر
سلام والا من اینا که فرمودی رو نداشتم اما پیشرو پارس ۱۵۰ داشتم و باهاش از بجنورد رفتم تایباد ینی ۲۵۰ کیلومتر از مشهد دورتر
خیلی خوب و راحت هستن موتورای شکاری بنظرم گزینه عالی ای برای سفرای دور هستن همتاز عالیه و جای زیادی هم برای وسیله دارن
سلام و خسته نباشید به شما بزرگوار
من تو روزای اینده قصد سفر از تهران به مشهد با موتور سی اف ۱۵۰ دارم ایا بنظرتون ریسک بزرگیه؟
از سال ۹۵ ک دارمش مسیرایی مثل کرج به ورامین یا تهران تا سمنان و ده ها بار رفتم و کلا تا ب امروز یکبارم منو نزاشته جای حتی پنجری…
سلام من یک سپهر ال ۲۰۰ دارم میخوام باهاش از اصفهان تا شمال برم خیلی سر داغ کردن و پایین اومدن موتور میترسم چه جاده هایی رو باید انتخاب کنم؟چیکار کنم که به موتور اسیبی نرسه؟